- Úvod
-
- Porozumenie demencii
- Úvod o demencii
- Normálne starnutie
- Príčiny demencie
- Typy a štádiá demencie
- Osobný dopad demencie
-
- Rozpoznávanie demencie
- Úvod k diagnostike demencie
- Záchyt demencie
- Včasná diagnostika
- Hodnotiace metódy
- Oznámenie diagnózy
-
- Demencia počas covid-19
- Výzvy a riešenia týkajúce sa COVID-19
- Udržateľnosť starostlivosti o ľudí s demenciou
Komunikácia
Komunikácia je nevyhnutnou súčasťou manažmentu demencie
Pri rozhovoroch s ľuďmi s demenciou je potrebné zvážiť niekoľko faktorov, z ktorých každý ovplyvňuje komunikačný proces. Problémy so sluchom, kognitívne poruchy a deteriorácia jazykových schopností môžu sťažovať zapojenie človeka s demenciou do rozhovoru bez ohľadu na to, na ktorej strane komunikačného kanála stojí.
Všeobecné odporúčania pre komunikáciu s ľuďmi s demenciou
Prispôsobte štýl svojej komunikácie miere kognitívnej poruchy a zohľadnite kultúrne pozadie, predchádzajúce zvyky a individuálne správanie ľudí s demenciou.
Vyhnite sa kritike a sporom, akceptujte ich názory a vytvárajte pocit spolupráce.
Zlaďte vašu verbálnu a neverbálnu komunikáciu. Poloha, tón hlasu, výrazy tváre a reč tela sú rovnako výpovedné ako vaše slová.
Vyhnite sa vysoko položenému tónu hlasu a rýchlej reči, pretože by to mohlo spôsobiť diskomfort, narušiť porozumenie a spôsobiť emocionálny distres.
Rešpektujte osobný priestor, vyhýbajte sa rýchlym pohybom, udržujte očný kontakt a používajte upokojujúce gestá.
Vytvárajte pokojné prostredie a odstráňte rušivé vizuálne a akustické podnety.
Porucha reči a jazyka v rôznych štádiách demencie
Problémy s jazykom a rečou sa líšia v závislosti od typu a štádia demencie. S progresiou demencie sa výrazne zhoršuje schopnosť verbálneho vyjadrovania a porozumenia reči.
V počiatočnom štádiu demencie sú ľudia stále schopní viesť zmysluplné rozhovory. Avšak už v tomto štádiu sa môžu vyskytovať jemné zmeny v spontánnej reči, ako napr. oneskorené odpovede, anomické pauzy medzi slovami, celkovo pomalá produkcia reči a pomalé tempo reči v dôsledku ťažkostí pri hľadaní slov a ochudobnenie komunikácie z hľadiska obsahu.
V štádiu ťažkej demencie môže byť osoba s demenciou schopná produkovať iba jednotlivé slová alebo zvuky. V tomto štádiu môže prichádzať do úvahy neverbálna komunikácia, ktorá je vhodným spôsobom komunikácie.
Pokles v oblasti sémantickej pamäte (znalosť významu slov) má tiež dopad na rozprávanie, porozumenie, písanie a čítanie.
Porucha reči a jazyka pri rôznych typoch demencie
Pri demencia pri Alzheimerovej chorobe je najnápadnejším jazykovým symptómom ťažké hľadanie slov, ktoré sa vyskytuje už ako skorý prejav ochorenia. V neskorých štádiách sa zhoršuje aj schopnosť porozumenia slovám. Existujú dve varianty demencie v dôsledku frontotemporálnej degenerácie, kde práve narušenie jazyka a reči je prvým a hlavným príznakom. Pri variante „primárnej non-fluentnej afázie, je problematická produkcia verbálneho prejavu. Pri variante „sémantickej afázie” sa význam slov, predmetov a tvárí postupne stráca.
Úloha logopédov
Logopédi posudzujú povahu a rozsah, do akej je komunikácia narušená. Ponúkajú nástroje a cvičenia, ktoré využívajú zachované komunikačné zručnosti alebo uplatňujú kompenzačné stratégie. Logopédi sa tiež zaoberajú ťažkosťami s prehĺtaním, ktoré môžu vzniknúť v pokročilom štádiu demencie. Narušené komunikačné schopnosti sú typicky príznačné pre frontotemporálnu demenciu.
Low-tech nástroj, ktorí využívajú logopédi, sa volá komunikačná tabuľka. Umožňuje ľuďom vyjadriť svoje emócie prostredníctvom obrázkov a symbolov umiestnených na jednoduchej podložke. Tento nástroj je možné jednoducho vyrobiť a je veľmi intuitívny na používanie. Umožňuje ľuďom s poruchami reči zapojiť sa do rozhovoru a vyjadriť svoj názor a pocity týkajúce sa rôznych tém, čím sa zvyšuje efektívnosť komunikácie.
Referencie
Harnish S, Neils-Strunjas J. In Search of Meaning: Reading and writing in Alzheimer's Disease. Semin Speech Lang 29: 44-59, 2008
Laforce R. Behavioural and language variants of frontotemporal dementia: A review of key symptoms. Clin Neurol Neurosurg 114: 2405-2410, 2013
Murphy J, Gray C, van Achterberg T et al. The effectiveness of the Talking Mats framework in helping people with dementia to express their views on well-being. Dementia 9: 454-472, 2010
Tang-Wai DF, Graham NL. Assessment of language function in dementia. Geriatr Aging 11: 103–110, 2008